Preskočiť na obsah

1. Intervencia Boha počas Duchovných cvičení – príčiny dobrého ovocia

V dejinách Spoločnosti Ježišovej Duchovné cvičenia sv. Ignáca priniesli mnohým veľa dobrého ovocia a požehnania. Potvrdzujú to aj dvaja pátri Nadal a Fabio de Fabi. Skvelá panoráma plodov alebo ovocia duchovných cvičení je potvrdením toho, že duchovné cvičenia sú účinné. Páter Nadal píše: „Kiež by všetci vedeli, že v nich prebýva veľká sila, že sa musí od nich očakávať veľké ovocie, a že toto je prvá služba Spoločnosti.“ (Direktórium 7, 41) V podobnom duchu hovorí aj Fabio de Fabi: „Na začiatku Spoločnosť rozkvitala, vďaka ním, veľké ovocie priniesli nielen „našim“ (jezuitom), mnohí z nich, ktorí ich prijali, prostredníctvom nich získali povolanie, ale tiež mnohým iným.“ (Direktórium 24, 43)

Veľká časť Direktórií je spokojná s nevyčísliteľným ovocím, ktoré duchovné cvičenia prinášajú. Iba niektoré sa zaoberajú problematikou príčiny a pýtajú sa na príčinu toľkého dobrého ovocia. Najmä jasný nadprirodzený charakter dobrého ovocia sa v nijakom prípade nemôže prisúdiť ľudskej príčine ako je napríklad metóda. Jedinou príčinou ich nadprirodzeného charakteru  je Boh.

Rozlišujeme dva druhy príčin, ktoré prinášajú dobré ovocie počas DC: prirodzené a nadprirodzené.

Prirodzené príčiny:

Ten, kto dáva DC alebo inštruktor DC (exercitátor) – anonymná inštrukcia hovorí, že príčinou dobrého ovocia je exercitátor: „Ten, kto dáva duchovné cvičenia je živým hlasom, ktorý má natoľko väčšiu silu, nakoľko človek je viac vložený a vzdialený od roztržitostí a nepozorností.“ (Direktórium 12, 11) Nie je nič, čo by mohlo suplovať vitalitu hovoreného slova v bodoch, presne vyjadreného pre exercitanta, pre počúvajúceho a vedeného priamo k jeho srdcu: „Preto je veľmi vhodné navrhnúť ich slovom a krátko ich vysvetliť, aby toto živé slovo účinkovalo v duši exercitanta. Tak ako slovo Boha hýbe s veľkou silou dušu, tak sa šíri a prijíma cez počutie než cez čítanie alebo v písanej forme. Až potom môže dať body napísané, aby sa na nich nezabudlo.“ (Direktórium 46, 95) „Body meditácie musia byť čo najlepšie podané, aby upriamili pohľad priamo na dušu toho, ktorý si robí duchovné cvičenia. Preto je lepšie, aby ten, kto ich dáva, ich robil s veľkým a zanieteným duchom a vôľou, so želaním pomôcť človekovi…a ako hovorené živé slovo pôsobí, robí dojem, hýbe dušou viac ako keď sa číta napísané, preto vo všeobecnosti nie je vhodné čítať body meditácie skôr, než sa vysvetlia. Potom ako pomôcka sa môžu nechať aj napísané.“ (porov. Direktórium 47, 66) Úžitok pre exercitanta veľmi záleží aj od toho, kto dáva duchovné cvičenia. (Direktórium 10, 45; 23, 51) Po smrti sv. Ignáca v niektorých častiach začali upadať duchovné cvičenia, neprinášali veľa ovocia. Mnohé Direktória preto v tomto období reagovali na túto situáciu a snažili sa ich chrániť. Páter Gil González to vyjadril takto: „Používanie duchovných cvičení je v niektorých častiach zvláštne a čoraz z menším účinkom. A tento druh duchovnej zbrane, ktorý sa používal na začiatku Spoločnosti, je menej účinný, menej plodný, pretože chýbajú šikovní a schopní naši v zaobchádzaní v nimi.“ (Direktórium 31, 40) Dobrý exercitátor je preto potrebný, aby výsledok duchovných cvičení bol lepší.

Metóda – je druhou prirodzenou príčinou, ktorá má veľký vplyv na úspech duchovných cvičení. Usporiadanie a sled štyroch týždňov a obsah každého z nich, je vhodný a žiaden iný, aby naštartoval dušu k dokonalosti a zasadil v nej tvorivé podnety a povzbudenia na ceste k svätosti. Páter Nadal počas mnohých ciest po Španielsku opisoval tento poriadok duchovných cvičení počas besied a rozhovorov s jezuitmi: „Spôsob, metóda a poriadok duchovných cvičení je očistením, osvietením a zjednotením a je treba v nich postupovať vlastným spôsobom, skromne, pokorne a bez zvláštností, s veľkou vierou a nádejou.“ (Direktórium 7, 7) V inej zo svojich inštrukcií hovorí: „Isto by som mohol uviesť mnoho vecí, aby som vysvetlil prečo sú účinné a odkiaľ prichádza táto ich sila: duša toho, ktorý sa usilovne cvičí, a je povzbudzovaný k tomu duchovnému, nádej, ktorú pociťuje, samota, častosť modlitby, metóda dávania duchovných cvičení…múdrosť exercitátora, svedomité dodržiavanie poriadku všetkých cvičení, prostriedkov, ktoré pôsobia, ak prichádza nejaké narúšanie.“ (Direktórium 7, 43)   Ale keď prišiel k tomuto bodu, Nadal nemôže viac zvolať než – „ale toto všetko sú veci ľudské“. Slová, ktoré obsahujú jasné vyznanie. Je dôležité preto pripomenúť: sú príčiny, ktoré isto vysvetľujú účinnosť duchovných cvičení, ale nie sú príčinami zásadnými.

(spracované podľa Miguel Lop Sebastia SJ, Los Directorios de Ejercicios 1540-1599, s.455-458)