Prítomnosť Boha ako Otca v živote sv. Ignáca z Loyoly
Poznáme niekoľko momentov duchovnej skúsenosti Boha ako Otca v živote sv. Ignáca. Uvediem tri z nich, ktoré ma oslovujú.
Prvým momentom je nepochybne jeho detstvo, keď bol uvedený do tajomstiev viery prostredníctvom svojich najbližších.
Druhým momentom prítomnosti Boha ako Otca je duchovná skúsenosť Ignáca v Manréze, ktorej vrchol je volanie pri rieke Cardoner. Tu sa tajomstvo Boha začalo viac prebúdzať v jeho duši. Pocítil náznak rozdielnosti osôb Boha a ich jednoty. Ignác bol uvedený do dôverného vzťahu k Trojici. Dostal ako dar rozumové osvietenie ohľadom Božej podstaty, stvorenia a Vtelenia. Zaujímavá je podľa mňa súvislosť medzi týmito troma skutočnosťami. Ignác si uvedomuje, že všetky stvorené veci pochádzajú od Boha, všetky zostupujú od Boha Otca. A ďalej, že Ježiš je pre Ignáca predovšetkým ten, ktorého posiela Otec, je poslaný od Otca. Ježiš hľadá a plní vôľu svojho Otca v milujúcej poslušnosti, pokore a kríži, aby vrátil všetky veci Otcovi. V centrálnych meditáciách Duchovných cvičení Ignác potom predstaví Ježiša Krista ako večného Kráľa, ktorý všetkých volá ísť s Ním, aby rozšíril svoje Kráľovstvo na celý svet, aby celý svet vošiel do slávy jeho Otca. Tretím momentom Ignácovej skúsenosti Boha ako Otca je udalosť v La Storte. V malej kaplnke pocítil veľkú premenu svojej duše.Videnie Ignáca je veľmi silné. Najsvätejšia Trojica prijíma Ignáca do svojej služby. Ignác túto udalosť opísal vo svojom Denníku. Opisuje v ňom ako ho Boh Otec v ten deň pridružil k svojmu Synovi. Osoba, ktorá zaujíma dominantné postavenie je Otec, nie Syn. Boh Otec ho prijíma do služby a dáva svojmu Synovi. Boh Otec mu sľubuje, že mu bude milostivý. Ignác je prijatý ako Ježišov služobník a v Ježišovi ako Otcov sluha. Tajomstvo Boha ako Otca preniká všetky diela, ktoré Ignác napísal: Duchovné cvičenia, Denník, Konštitúcie Spoločnosti Ježišovej a Ignácove listy….
V Duchovných cvičeniach tajomstvo Boha ako Otca môžeme spozorovať na viacerých miestach. Ignác, napríklad odporúča na konci meditácií rozhovor k trom Božským osobám, osobitne tzv. tretí rozhovor je vždy smerovaný k Otcovi. V skutočnosti, všetky modlitby v Duchovných cvičeniach odkazujú na Boha Otca.
Podobne Ignác píše vo svojom Denníku. V ňom môžeme objaviť intimitu Ignáca s Bohom, predovšetkým jeho osobnú skúsenosť s Bohom Trojjediným. Na rozdiel od Duchovných cvičení, v Denníku sa objavuje často výslovné slovo Otec, pridelené k prvej osobe Trojice. Významné miesto a hlbokú skúsenosť s Bohom ako Otcom prežíva Ignác pri slávení svätej omše a po nej. V Denníku túto skutočnosť spomína na viacerých miestach.
A nakoniec, v mnohých jeho listoch je vyjadrený jeho osobný vzťah k Bohu ako Otcovi. Isabele de Vega píše: „Máme nakoniec tak dobrého Boha a tak múdreho a milujúceho Otca, že nemusíme pochybovať o jeho láskavej opatere.“ Na inom mieste v liste Virrey de Sicilia píše: „Nech je zvelebený nás najmúdrejší Boh Otec, ktorý je taký plný láskavosti keď trestá, a taký plný milosrdenstva, keď sa hnevá.“
Na prehĺbenie vám odporúčam prečítať životopis sv. Ignáca aj s jeho duchovným Denníkom a premeditovať túto osobnú skúsenosť Ignáca s Bohom ako Otcom.
Autobiografia 30-31; 1522.
DC 95.
Autobiografia 96.
DC 109
DC 63.147.156.
Denník 121, 123.