Sv. Ignác si dal veľmi záležať na tom, aby každý „týždeň DC“ mal svoj primeraný cieľ. Cieľ „prvého týždňa“ môžeme objaviť predovšetkým v prosbách piatich cvičení, ktoré predkladá. Môžeme povedať, že cieľ zodpovedá milostiam, o ktoré žiadame alebo prosíme v týchto cvičeniach. (pozri prosby: DC 48, 55, 62, 64, 65) Boh udeľuje tieto milosti s veľkou štedrosťou každému, kto je vnútorne disponovaní pre ich prijatie.
Zaujímavo o tom hovoria Direktória pre dávanie duchovných cvičení:
Páter Duarte Pereyru hovorí: „Vysvetlil som, že cieľ tohto Prvého týždňa je ten, aby človek vnútorne vstúpil do sebapoznania, lebo z koreňa sebapoznania s Pánovou milosťou, musí prameniť naše dobro a že tento cieľ korešponduje s cieľom očisťujúceho života, ktorý korešponduje s týmto Prvým týždňom. Tento cieľ spočíva v tom, že budeme nenávidieť hriech, pretože je to urážka Boha. Tento cieľ spočíva v účinnej náprave, keď budeme nenávidieť sami seba, budeme milovať opovrhovanie sebou samými a budeme veľmi túžiť po pravom pokání a s Božou milosťou budeme praktizovať pokánie. A pre tento účel sme prijali meditáciu a modlitbu ako prostriedky a videli sme, že je to dôležité ako náprava zlých činov človeka a že je to prostriedok pre sebapoznanie.“ (Direktórium 10:20)
Samozrejme, že toto poznanie hriechu nedosiahneme sami od seba. Potrebujeme milosť a silu Ducha Svätého: „Duch Svätý jasne pôsobí u tých, ktorí ich robia (DC), dáva poznanie hriechu, ľútosť za hriechy, vôľu zmeniť svoj život, pohŕdať svetom, túžbu po umŕtvovaní, atď. (Direktórium 12:7)
Jeden z prvých spoločníkov sv. Ignáca Peter Faber si zapísal do svojho „Memorial“ (v českom jazyku pod názvom: Peter Faber – Krátky život, dlouhé cesty): „V prvom týždni sa právom prosí o tri milosti, ktoré zodpovedajú látke, o ktorej sa pojednáva, čo sú hriechy: 1. Pravé poznanie hriechov celého minulého života a skrúšenosť nad nimi. 2. Poznanie neporiadku, ktorý je vlastný takémuto životu. 3. Poznanie a predsavzatie, že sa naozaj napravím a dôkladne usporiadam svoj život v budúcnosti.“ (Denník 303) O tieto tri milosti prosíme tiež v rozhovoroch na konci každej meditácie. (porov. Direktórium 16:4)
Cieľom „prvého týždňa“ je aj vyvolať silnú túžbu po radikálnej zmene života, želanie dokonalého obrátenia sa k Bohu, ktorý je plný milosrdenstva a lásky. Samozrejme, že je opäť potrebná Pánova milosť: „Cieľ, ktorý s Pánovou milosťou hľadáme v Prvom Týždni spočíva v tom, aby človek poznal sám seba, a keď bude poznať sám seba, zistí, že zišiel z cesty, kráčal po ceste svojej vlastnej záhuby, odišiel od Boha a jeho celého dobra. Toto poznanie vyvoláva silnú túžbu napraviť túto situáciu, čo sa dosiahne pravým pokáním.“ (Direktórium 10:17)
Poznanie seba samého, ľútosť (žiaľ, slzy) nad hriechmi, dobre vykonaná svätá spoveď, túžba hľadať čnosti, túžba napraviť svoj život, či reforma vnútorného a vonkajšieho života napokon vedie k odvážnemu nasledovaniu a napodobňovaniu života Ježiša Krista. A to je veľmi dôležité.