Preskočiť na obsah

Základný obsah a trvanie tzv. Týždňov

Štvrtá poznámka (DC 4)

1 Štvrtá. Hoci sa pre nasledujúce cvičenia po­užívajú štyri týždne, zodpovedajúce štyrom čiastkam, na ktoré sú rozdelené cvičenia – 2 t. j. prvá časť obsahuje uvažovanie a naze­ranie o hriechoch, druhá život Krista, nášho Pána až po Kvetnú nedeľu vrátane, 3 tretia utrpenie Krista, nášho Pána, štvrtá vzkriese­nie a nanebovstúpenie s dodatkom o troch spôsoboch modlitby – 4 predsa to netreba tak rozumieť, že každý týždeň má nevyhnutne se­dem alebo osem dní. 5 Lebo sa totiž stáva, že niektorí v prvom týždni pomalšie nachádzajú to, čo hľadajú, t. j. ľútosť, bolesť, slzy nad svoji­mi hriechmi; 6 podobne sa stáva, že iní sú zasa usilovnejší a viac zmietaní alebo skúšaní roz­ličnými duchmi; 7 preto niekedy bude treba skrátiť týždeň a inokedy ho zasa predĺžiť; to isté nech sa stane vo všetkých ostatných nasle­dujúcich týždňoch a nech sa veci usporiadajú podľa podávanej látky; 8 ale majú sa skončiť viac-menej za tridsať dní.“ (DC 4)


Táto poznámka je bohatá na informácie. Hovorí o tom, že duchovné cvičenia majú tzv. štyri týždne: „Prvý týždeň“ sa zaoberá meditáciami o hriechoch a o pekle. Obsahom „Druhého týždňa“ sú kontemplácie zo života Krista až po Kvetnú nedeľu. „Tretí týždeň“ sa venuje kontempláciám o utrpení Ježiša Krista a posledný „štvrtý týždeň“ sú kontemplácie o Zmŕtvychvstaní, o Zjaveniach a Nanebovstúpení; spolu s tzv. cvičením o „Troch spôsoboch modlitby“. V druhej časti sa sv. Ignác venuje vnútornému prežívaniu modlitby zo strany exercitanta, od toho závisí dĺžka týždňa – „predsa to netreba tak rozumieť, že každý týždeň má nevyhnutne sedem alebo osem dní“. Pre modlitbu, tak ako pre inú činnosť, je dôležitá námaha a úsilie dosiahnuť úmysel alebo ovocie z nej: ľútosť, bolesť, slzy… Rovnako pre modlitbu sú dôležité želania a túžby, napríklad trpieť spolu s Kristom, radovať sa spolu s Kristom, túžba pripodobniť sa Kristovi, túžba objaviť jeho lásku, želanie mať ju, alebo sa aspoň pokúsiť dosiahnuť ju. Najdôležitejšie želanie alebo túžba počas duchovných cvičení by mala byť poznať Božiu vôľu a uskutočňovať ju vo všetkých veciach. Niektorí na to potrebujú viac času, iní menej. Ignác hovorí, že niektorí v „Prvom týždni“ nachádzajú pomalšie to, čo hľadajú, iní sú zasa usilovnejší a to platí aj o ostatných etapách, či „Týždňoch“ počas celých duchovných cvičení. Pozitívne duchovné motívy sú preto veľmi dôležité v duchovných cvičeniach.

Čo to znamená v praxi? Rovnaké body, obsah meditácií, či kontemplácií, môžu vyvolať rozdielne účinky v srdci exercitanta. Ignác je preto veľmi osobný a dbá o to, aby každý exercitant mal svoju dynamiku počas duchovných cvičení, najmä počas tridsaťdňových, a najmä dostatok času. Posunúť sa dopredu na duchovných cvičeniach, dosiahnuť stanovené ciele, zrealizovať pozitívne túžby, získať dobré ovocie, je vždy darom od Boha. Samozrejme, že pomôckou na dosiahnutie týchto cieľov sú všetky pravidlá, inštrukcie, poznámky a pokyny, ktoré Ignác dáva v duchovných cvičeniach, predovšetkým forma a spôsob DC.

Duchovné cvičenia sa teda dajú prispôsobiť svojím trvaním. O tejto veci píše napríklad otec Polanco, blízky spolupracovník sv. Ignáca, v tzv. „Direktóriu“ pre dávanie Duchovných cvičení:

Hoci Cvičenia sa delia na štyri Týždne, tieto Týždne nemáme počítať podľa istého počtu dní. Každý Týždeň by sa mal ukončiť vtedy, keď exercitant dosiahol cieľ, ktorý hľadá v tom Týždni. Prvý týždeň by sa teda mal ukončiť vtedy, keď dosiahne dostatočné poznanie svojich hriechov a ľútosť nad nimi a je pripravený na generálnu spoveď. Druhý týždeň by sa mal ukončiť vtedy, keď vykonal podstatný pokrok v meditovaní o Kristovom živote alebo ak vstúpil do voľby, keď sa uistil o Božej vôli v nej. Tretí týždeň by sa mal ukončiť, keď je jasné, že dostatočne meditoval o Pánovom umučení a dobre pochopil metódu, ktorú má používať pri meditovaní o umučení v budúcnosti. Štvrtý týždeň sa dokončí, keď vykonal dostatočný pokrok v cvičeniach o Vzkriesení a o Vzbudení lásky k Bohu ako aj Metódy modlitby. Teda podľa cieľa každého Týždňa (a keď berieme do úvahy okolnosti) počet cvičení daných v každom Týždni môže byť menší alebo väčší a tiež aj počet dní, ktorý venujeme každému cvičeniu. (D 20:41)