Preskočiť na obsah

Uvedenie do meditácie Volanie Kráľa (DC 91)

DC 91 – Uvedenie do meditácie. Prípravná modlitba a dva predhovory:

Uvedenie do meditácie: „Výzva časného kráľa pomáha nazerať na ži­vot večného Kráľa. Prípravná modlitba nech je zvyčajná [46]. Prvá predohra je zastavenie pozeraním na miesto; tu to bude: vidieť očami obrazotvor­nosti synagógy, mestá a dediny, v ktorých Kristus, náš Pán, kázal. Druhá predohra. Prosiť o milosť, ktorú chcem. Tu to bude: prosiť nášho Pána, aby som nebol hluchý na jeho volanie, ale ochotný a usilovný plniť jeho najsvätejšiu vôľu.“

V tejto časti si všimneme prvú časť bodu číslo 91 – uvedenie do meditácie.

Cieľ „druhého týždňa“ duchovných cvičení sv. Ignáca je zhrnutý v prosbe prvej kontemplácie: „Prosiť o to, čo chcem. Tu to bude: prosiť o prenikavé poznanie Pána, kto­rý sa pre mňa stal človekom, aby som ho viac miloval a nasledoval.“ (DC 104)

Jezuita Duarte Pereyru (1527-1587), ktorý bol novicmajstrom v Španielsku takmer počas celého svojho aktívneho života a sám si urobil Cvičenia pod vedením Francisca Villanuevu, ktorého sv. Ignác považoval za najlepšieho v dávaní Cvičení po Pedrovi Fabrovi a Alfonzovi Salmeronovi, napísal okrem iného: „Doteraz sme sa v „prvom týždni“ zaoberali hľadaním ľútosti za svoje hriechy, poznaním seba samého, indiferentnosťou, atď. a vďaka Pánovej dobrote sme sa dostali do bodu, kde ste išli na spoveď a prijali ste Najsvätejšiu Sviatosť. Keď sme zanechali starého človeka a starý život, potrebujeme si obliecť nového človeka a zaoberať sa novým životom, ktorý máme žiť v krátkom období života, ktorý nám ostáva.“ (Direktórium 10:52) V týchto slovách naznačuje cieľ „druhého týždňa“ – obliecť si nového človeka a pokračuje akým spôsobom je to potrebné robiť: „tým, že ho budeme poznať, tým, že ho budeme milovať a tým, že ho budeme napodobňovať v príkladných skutkoch, ktoré Syn Boží vykonal, aby sme ich v nich mohli napodobňovať“ (Direktórium 10:55)

Táto etapa duchovných cvičení predovšetkým vedie exercitanta k tomu, aby sa usiloval o lásku ku Kristovi a snažil sa neustále rásť v tejto láske. Cesta, po ktorej exercitant kráča v tejto časti duchovný cvičení, je prirodzene narodený Syn Boží, druhá osoba Najsvätejšej Trojice, pravý Boh a človek, Vykupiteľ a Spasiteľ sveta. Nohy, ktorými má ísť exercitant po tejto ceste, ako je uvedené, sú rozum a vôľa, dobré myšlienky a túžby. (porov. Direktórium 10:57)

Cieľom a podstatou „druhého týždňa“ je teda spoznať Krista, nášho Pána. A nielen ho spoznať, ale aj ho milovať a nakoľko sme schopní s Pánovou milosťou aj napodobňovať. (Direktórium 10:58) Toto znamená „obliecť si Ježiša Krista“ (porov. Rim 13, 14). Exercitant je pozvaný, aby napodobňoval jeho chudobu, jeho pokoru, jeho trpezlivosť, jeho poslušnosť, atď. Všetky meditácie „druhého týždňa“ sú vlastne prostriedkami, aby sa dosiahol tento cieľ, ktorý je uvedený v bode DC 104. Poriadok meditácií určil sám Ignác. (tomu sa budeme venovať neskôr)

Charakterom a obsahom tohto modlitbového cvičenia sú prirovnania, ktoré sv. Ignác používa (DC 91, 95) a spôsob metódy modlitby viac zapadá do tzv. meditácie (porov. DC 50, 52, 53, 58, 59, 74, 136). Samozrejme, že táto meditácia má za cieľ vzbudiť, vyprovokovať viacero otázok: Čo som urobil pre Krista? Čo musím urobiť pre Krista? (DC 53) Sv. Ignác prakticky aj odpovedá na tieto otázky: Odpovedať veľkodušne na volanie Krista, Kráľa a Pána, ktorý volá exercitanta žiť podľa spásnej vôle Otca. Toto je zahrnuté v „Princípe a fundamente“. (DC 23)  Avšak nielen odpovedať na volanie, ale ísť s Ním do jeho školy a do jeho spoločenstva. (DC 91, 95).

Toto cvičenie je kľúčom pre všetky meditácie, ktoré hovoria o živote Ježiša Krista. A tiež je takým „Princípom a Fundamentom“ každej etapy, čo smerujú k životnej voľbe, ktorá je v Duchovných cvičeniach sv. Ignáca veľmi dôležitá.

Ďalšie Direktórium vysvetľuje toto cvičenie takto: „Kontemplácia o časnom kráľovi je istým základom všetkých meditácií (kontemplácií) o Kristovom živote, ktoré nasledujú po nej. Celá meditácia nemá iný obsah než napodobňovanie Krista nášho Pána, v ktorom je ľudská dokonalosť, a to sa samozrejme hľadá aj vo všetkých ostatných meditáciách.“ (Direktórium 23:63)