Ôsma poznámka ( DC 8 )
„1 Ôsma. Ten, kto dáva cvičenia, môže podľa potreby, ktorú spozoruje v exercitantovi – pri deštrukcii a chytráctvach nepriateľa, alebo aj pri útechách – 2 vysvetliť pravidlá prvého a druhého týždňa, ktoré sa týkajú rozoznávania rozličných duchov (č. 316–324; 328–336).“ ( DC 8 )
Počas duchovných cvičení exercitant môže prežívať rôzne vnútorné pohyby v duši, ktoré spôsobujú podľa sv. Ignáca rozliční duchovia. Príčiny môžu byť čisto prirodzené, ale aj nadprirodzené. Nadprirodzené môžu byť priamo od Boha, ale tiež od dobrého alebo zlého anjela. Viac o tom sv. Ignác hovorí vo svojich pravidlách, ktoré sú nápomocné k tomu, aby pomohli exercitátorovi a exercitantovi rozlíšiť týchto pôsobiacich duchov.
Príčiny pôsobenia môžu byť viditeľné, ale aj skryté. Preto sv. Ignác ponúka exercitátorovi túto poznámku, aby mu pomohla pri doprevádzaní exercitanta a povzbudzuje exercitátora, aby mu vysvetlil pravidlá o rozlišovaní.
Veľmi dôležité je prispôsobiť sa osobe, ktorá si duchovné cvičenia robí. Predovšetkým je treba mať pred očami vlastnosti a povahu exercitanta: psychickú, fyzickú, duchovnú, či sociálnu. (por. DC 14, 84, 89, 130, 133)
Exercitátor by mal tieto pravidlá dokonale poznať, aby ich mohol vysvetľovať a aplikovať každému exercitantovi. (por. DC 8-10) O 8. poznámke a o potrebe vysvetľovať pravidlá o rozlišovaní duchov hovoria viaceré Direktóriá:
V tzv. druhom direktóriu sv. Ignáca, v ktorom opisuje postup pri dávaní Cvičení v ich úplnej forme, píše: „Potom, pri ďalšej návšteve exercitátor by mu mal dať spytovanie o všetkých cvičeniach a začať vysvetľovať Pravidlá pre rozlišovanie duchov pre Prvý týždeň. Skrátka, vždy by mal prinášať exercitantovi niečo nové.“ (Direktórium 3:4)
Je zaujímavé ako sv. Ignác pripravoval exercitátorov. Tí, ktorí bývali s ním v Ríme, dávali Cvičenia pod jeho dohľadom. Keď dávali Cvičenia, Ignác sa s nimi stretával, aby ich poučil o dávaní bodov a pomohol im prekonať ťažkosti, s ktorými sa stretali. Jednou z ťažkostí bolo rozlišovanie duchov. Pátrovi Juanovi Alonsovi de Vitoria vysvetlil aj poznámku pravidlách rozpoznávania duchov: „Ak vidíte, že ich začína potrebovať, exercitantovi môžete dať 14 Pravidiel na rozlišovanie duchov pre Prvý týždeň, ktoré sú takmer na konci Cvičení.“ (Direktórium 4:25)
V podobnom duchu píše aj Juan Alfonso de Polanco, sekretár a blízky spolupracovník sv. Ignáca, ktorý sa tiež priamo učil od svätca, ako dávať Cvičenia. Páter Polanco píše: „Hoci 14 pravidiel pre Prvý týždeň o rozlišovaní pohybov duše nemožno diktovať alebo ani ústne vysvetliť v ich celosti, exercitátor by mal však použiť vysvetlenie niektorých z nich, napríklad tých, ktoré potrebuje exercitant pre svoje povzbudenie, potešenie alebo útechu ako to naznačujú rôzne pohyby duše, ktoré u neho pozorujeme alebo keď si tam sám exercitant žiada alebo ak je to potrebné pre jeho duchovný pokrok.“ (Direktórium 20:58)
Ďalší blízky spolupracovník sv. Ignáca páter Diego Miróa tiež vysvetľuje význam 8. poznámky a dôležitosť pravidiel rozpoznávania duchov: „Potom večer v deň, keď exercitant začal vykonávať všetkých päť cvičení, by sme mu mali dať Dodatky pre plodnejšie vykonanie Cvičení alebo aspoň ich časti. V ďalšie dni mu môžeme dať zvyšné Dodatky a jasne mu vysvetliť Pravidlá na rozlišovanie duchov, ktoré sa týkajú Prvého týždňa.“ (Direktórium 23:39)
(spracované podľa Darío López Tejada SJ, Los ejercicios espirituales de san Ignacio de Loyola. Comentario y textos afines, s. 83)